För den som vill arbeta inom design finns det många olika områden att välja mellan. Inriktningar som webbdesign, arkitektur, interaktionsdesign och formgivning av produkter är några av de vägar du kan slå in på när du ska starta en verksamhet på designområdet. För att bli framgångsrik räcker det inte bara med kunskaper och att ha en unik “selling point”, du behöver också anställa kompetent personal som kan leverera resultat och ge nöjda kunder. Hos https://theplace.se/ får du hjälp att rekrytera nya talanger inom information, marknadsföring, försäljning och många andra områden. Genom att ta hjälp med din rekrytering kan du fokusera mer på de andra delarna i verksamheten, som kundvård och att utföra ett bra arbete som får kunderna att komma tillbaka om och om igen.
Faktorer för framgång
Designbyrån Bold grundades av Oskar Lübeck som redan som tjugoåring drömde om sin framtida verksamhet. Han gick grafisk utbildning, fick priser inom design och arbetade på byråer i Sverige och utomlands. När han träffade Carl-Fredrik af Sandeberg, som tidigare varit VD för företaget Differ, bestämde att tillsammans grunda verksamheten som de döpte till Bold. Nu har företaget blivit en av de största design- och varumärkesbyråerna i Skandinavien.
Catrin Vagnemark startade år 1996 sin egen byrå BVD som har en kvinnlig VD. Fördelningen mellan män och kvinnor är jämn och allt fler kvinnor arbetar i branschen. En mindre homogen grupp gör det möjligt för designbyråer att skapa budskap som uppdragsgivarna tycker om, säger Anna Qvennerstedt som är copywriter. Om allas kreativitet välkomnas blir kvaliteten på arbetet högre menar hon.
Arkitekterna Annika Hedeblom och Karin Skoglund startade för fem år sedan sitt företag Kaka Arkitekter. Byrån växte snabbt och har nu fjorton anställda, med tidigare kunder som Wallenstam och Vasakronan. Karin Skoglund berättar om hur välmående står i fokus för deras arkitektritade miljöer. Oavsett om det är kontor, bostäder, förskolor eller affärslokaler. De satte tidigt upp tydliga tillväxtmål där de ville öka med några anställda varje år och höja omsättningen med ett par miljoner. Målen infriades med råge och de blev utsedda till att bli ett Gasellföretag.
Strategi för marknadsföring
Att ha en god närvaro på sociala medier är en viktig del i att driva en framgångsrik byrå. Genom att sätta upp konton på Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter och hålla dem uppdaterade med nytt innehåll kan du underhålla ditt nätverk och hitta nya kunder. Ju mer information som sprids och ju fler som får upp ögonen för ditt företag desto bättre.