Idag räcker det inte bara med att en produkt håller måttet rent estetiskt. Den måste också vara praktisk och fylla funktioner som gör det värdefullt för användaren. Till den egenskapen är det även viktigt att trycka på användarvänlighet. Hellre en enklare framtoning som ger användaren något än en komplicerad design som visserligen är snygg men som ingen begriper. Dessa tre egenskaper som belyses ovan, i rätt balans, bidrar till en produkts framgångssaga.
Gäller både fysiska och digitala produkter
Både fysiska och digitala produkter måste ha ovannämnda egenskaper i rätt samspel med varandra. Det gäller såväl en vattenflaska med tryck som en stor elektronisk maskin för industrier. Inom digitaliseringen är det dock särskilt viktigt att en produkt som ett dataspel eller en app både är snygg och funktionsduglig, likaväl som användarvänlig. De digitala produkterna används av väldigt många människor med varierande datorkunskaper.
Även tillgängligheten är A och O
Utöver de egenskaper som gör en produkt till en vinnare, är också tillgängligheten en viktig faktor. Idag är vi uppkopplade i stort sett hela tiden så om det rör sig om en digital produkt ska den helst vara möjlig att använda dygnet runt, 7 dagar i veckan. Det är naturligtvis inte alltid som det går men på det stora hela är det det som tillverkare och säljande företag strävar efter.
Den nya grafiska designen
För grafiska formgivare har digitaliseringen gjort att många förändringar har skett. Den nya tidens formgivning ser idag helt annorlunda ut i jämförelse med för bara 20 år sedan. Typsnitt, redigeringsprogram, layout och animationer är vardagsmat och utvecklingen pågår ständigt. Ofta blir det också så att den som redan är grafisk formgivare går kurser eller vidareutbildar sig inom UX design, marknadsföring eller webbutveckling för att mixa de båda områdena och vidga sina vyer eller bredda sina karriärmöjligheter. Idag kommer man inte långt med begränsade kunskaper. Ju mer vi vet, desto bättre klarar vi oss.
Det är samtidigt intressant hur antalet tidningar i tryck och som vi får hem i brevlådan tidigt på morgonen har minskat. Istället läser vi de flesta nyheterna på nätet där upplägg och layout sker med digitala verktyg. Smart, eftersom det också sparar på papper.
Den självklara designen
Bra design är egentligen design som knappt märks av. Den bara finns där och uppskattas av alla utan att vara för iögonfallande. Den kan användas likaväl som den är en fröjd för ögat. Snygga webbplatser, som är lika enkla att navigera sig på som de är fina att snegla på under dagen, spelar stor roll i kampen om kunderna. Den ska bidra till hög konvertering och nöjda och återkommande kunder. Det låter enkelt och svårt på samma gång. Och det ligger något i det påståendet.